30 yıl önce “Metaverse” terimini ilk kez kullanan yazar Neal Stephenson, LAMINA1 adlı Metaverse odaklı bir blok zinciri projesi başlatıyor. Ayrıca, Meta ve Microsoft tarafından önerilen modelde olduğu gibi, deneyimin sanal gerçeklik veya kulaklıklar ve lensler gibi artırılmış gerçeklik teknolojisi yerine düz 2D ekranlara yönelik olacağını belirten Metaverse vizyonunu da revize etti.
Metaverse’ün Babası
Stephenson, 1992’de bilim kurgu romanı Snow Crash’te Metaverse adlı sanal gerçeklik dünyası kavramını araştıran popüler bir spekülatif kurgu yazarı olarak karşımıza çıkıyor. Yazmanın dışında 62 yaşındaki yazar, 2014 ve 2020 yılları arasında baş fütürist olarak görev yaptığı AR firması Magic’i de kurdu.
Eski Bitcoin Vakfı başkanı Peter Vessenes’in 8 Haziran’da yaptığı duyuruya göre, Stephenson ve Vessenes, “Açık Metaverse için temel katman” olarak hareket edeceğini umdukları LAMINA1 adlı yeni bir katman-1 blok zinciri kurdular.
Vessenes, ağın “muhtemelen” karbon negatif olacağını ekleyerek şu sözleri kullandı:
Neal’ın vizyonuna biraz daha yakın bir şey inşa etmek için bir yer olacak. Yaratıcılara, teknik ekiplere ve sanat kişiliklerine ayrıcalık tanıyan, destek, mekansal bilgi işlem teknolojisi ve Metaverse’i inşa edenleri destekleyen bir topluluk sağlayan yer.
LAMINA1
Vessenes projenin, gerekli yönetişim, teknoloji, node operatörleri, IP ortakları, sanatçılar, iş ortakları ve fonları çalışır hale getirmek için çalışırken blok zincirini hızla geliştirmeye odaklanacağını ifade etti.
Stephenson’ın 1992 tarihli romanı, Metaverse‘i dünya çapında bir fiber optik ağ ve VR kulaklıklar aracılığıyla erişilen sanal bir kentsel ortam olarak tasvir ediyor. Kitapta sanal gayrimenkul kavramına da yer verilirken, sosyal eşitsizlikler, merkezi kontrol ve sürekli reklam temaları yer alıyor.
Stepheson, Metaverse‘in çoğunun VR kulaklıklar için değil ekranlar için oluşturulacağını tahmin ettiği için Metaverse hakkında bazı düşünceler de paylaştı.
Stephenson, otuz yıl önce bu konuda ilk yazdığında, gelecekte tüketicilere yüksek kaliteli video oyunlarının kitlesel ölçekte sunulacağını öngörmediğini belirtti.